متفورمین خطر بیماری قلبی را در بیماران غیر دیابتی کاهش می دهد

16 آوریل 2019- بر اساس مطالعه ای که به رهبری پروفسور Chim Lang، رئیس بخش پزشکی مولکولی و بالینی در دانشگاه Dundee انجام شد، داروی متفورمین که بعنوان خط اول درمان دیابت نوع 2 معمولا مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند ضخیم شدن مضر عضله قلب را که به بیماری قلبی عروقی منجر می شود، معکوس کند. محققان می گویند این دارو پتانسیل تبدیل شدن به یک درمان برای بیماری قلبی در افراد غیر دیابتی را دارد.

مطالعه ی  MET-REMODEL، که نتایج آن امروز در مجله ی معتبر European Heart  منتشر شده است، نشان داد که متفورمین، که در طی 6 دهه ی گذشته بطور ایمن برای درمان دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گرفته است، باعث کاهش هایپرتروفیک بطن چپ (LVH) در بیماران مبتلا به پیش دیابت با بیماری قلبی می شود.هایپرتروفیک بطن چپ به ضخیم شدن دیواره عضلانی در اتاق پمپاژ چپ قلب اطلاق می شود و عامل خطری جدی برای حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی است.

هایپرتروفیک بطن چپاغلب بدون علامت است و اکثر افراد از ابتلای خود به این بیماری، قبل از تجربه حمله قلبی یا سکته مغزی بی اطلاع هستند. مطالعات گسترده ی قبلی نشان داده اند که بیماران مبتلا بهLVH  در معرض خطر بالاتری برای حوادث قلبی عروقی هستند و کاهش LVH می تواند میزان مرگ و میر را کاهش دهد.

پروفسور لانگ می گوید: بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. ما قبلا نشان داده ایم که متفورمین می تواند اثرات مفیدی در بیماران مبتلا به بیماری های قلبی-عروقی داشته باشد. اما این اولین بار است که مطالعه ای به طور خاص به بررسی اثرات متفورمین بر LVH در بیماران غیر دیابتی مبتلا به بیماری عروق کرونر در یک کارآزمایی بالینی پرداخته است.

در این مطالعه، افراد مبتلا به پیش دیابت که به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا بودند، با متفورمین یا پلاسبو در طی یک دوره 12 ماهه درمان شدند. سپس تاثیر این دارو بر دیواره عضله قلب افراد شرکت کننده، با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ی MRI بررسی گردید.

دکتر جین می گوید: علل عمدهLVH ، فشارخون بالا، چاقی و مقاومت به انسولین است که همچنین به عنوان مهمترین عوامل بیماری عروق کرونر شناخته می شوند. ضخیم شدن خطرناک بطن چپ در افرادی که از داروی متفورمین استفاده می کردند در مقایسه با دارونما دو برابر کاهش داشت.

او افزود: ما همچنین دریافتیم که متفورمین باعث کاهش فشار خون، استرس اکسیداتیو و از دست دادن وزن بدن( به طور متوسط ​​3.6 کیلوگرم) در مقایسه با گروه پلاسبو(هیچ گونه تغییری در این موارد مشاهده نشد) شده است. اگر یافته های این مطالعه در یک مطالعه ی بزرگتر تایید شود، متفورمین می تواند امید به زندگی را برای میلیون ها بیمار در سراسر جهان افزایش دهد.

مطالعه  MET-REMODEL  که توسط بنیاد قلب بریتانیا (BHF) تأمین مالی شده است، اولین آزمایش بالینی در جهان است که توانایی متفورمین را در یک کارآزمایی بالینی در معکوس نمودن روند ضخیم شدن دیواره عضلانی قلب نشان داد. تغییر هدف درمانی یک داروی ارزان و در دسترس، مانند متفورمین، برای درمان سایر شرایط بهداشتی، می تواند سالانه میلیون ها پوند برای سیستم بهداشتی صرفه جویی بهمراه داشته باشد.

دکتر Mohapradeep Mohan، نویسنده و محقق اصلی این تحقیق گفت که داروهای فشار خون، روش های استاندارد درمانLVH هستند، اما این رویکرد اثربخشی چندانی ندارد، زیراLVH همچنان می تواند در بیماران با فشار خون بخوبی کنترل شده، ایجاد شود. این نشان دهنده ی نیاز به یک استراتژی جدید درمانی برای این گروه از بیماران است.

او گفت: در این زمینه، ما نیاز به داروهایی غیر از داروهای فشار خون داریم و ما دلایل خوبی داشتیم تا فرض کنیم متفورمین می تواند به کاهش ضخامت دیواره ی عضله قلب کمک کند.یافته های مطالعه ی ما این نکته را تقویت می کند که متفورمین توان بالقوه ای برای بهبود سلامت قلبی عروقی دارد و امکان افزایش امید به زندگی را برای بیماران فراهم می نماید. از منظر عملکرد بالینی، این دارو قبلا تایید شده و با حداقل عوارض جانبی تحمل شده است.اگر یافته های ما توسط نتایج مطالعات بزرگ تر حمایت شود، استفاده از متفورمین برای هدف قرار دادن LVH گزینه ی جدید درمانی و فرصت منحصر به فردی برای ترجمه ی سریعتر نتایج تحقیقاتی به درمانگاه را ارائه می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-04-diabetic-drug-shown-heart-disease.html